Tabla

Tabla adalah satu dram Orang India yang popular dan digunakan dalam muzik klasik, muzik-muzik yang popular dan muzik keagamaan bagi benua kecil India dan dalam muzik klasik Hindustan. Alat ini mengandungi sepasang gendang tangan dengan saiz yang berbeza dan menghasilkan kualiti bunyi yang berlainan. Perkataan “table” adalah terbitan daripada satu perkataan Arab, tabl, yang hanya bererti "dram", yang datang daripada Aramaic ṭabl.

Teknik bermain melibatkan penggunaan jari jemari dalam kawasan yang luas dan bahagian tapak tangan hingga ke pergelangan tangan dalam konfigurasi-konfigurasi yang pelbagai bagi mewujudkan satu kepelbagaian bunyi yang berbeza, berdasarkan kepada mnemonik suku kata (bol). Bahagian tapak tangan digunakan bagi menghasilkan tekanan atau pun dalam satu gerakan menggelongsor pada tong yang lebih besar supaya nada muzik itu berubah semasa bunyi itu dimainkan.



Sejarah


Sejarah alat ini adalah tidak pasti, dan ia telah menjadi satu perkara yang kadangkala hangat diperdebatkan. Rebecca Stewart mencadangkan ia adalah paling berkemungkinan merupakan  satu campuran gendang berdasarkan daripada eksperimen-eksperimen dengan gendang-gendang sedia ada seperti pakhawaj, dholak dan naqqara. Asal usul bagi koleksi tabla dan teknik boleh ditemui dalam kesemua tiga alat muzik tersebut dan dalam struktur fizikalnya juga terdapat unsur-unsur kesemua tiga alat muzik tersebut: kepala pakhawaj yang lebih kecil adalah untuk Dayan, dram kawah naqqara adalah untuk Bayan, dan penggunaannya yang fleksibel sebagai bes dholak.

Dari satu kisah legenda yang biasa, dipercayai penyajak India abad ke-13 Amir Khusrau sebagai pencipta melalui pembelahan satu dram Pakhawaj kepada dua. Tiada tulisan-tulisannya berkenaan muzik menyatakan mengenai dram, tetapi tradisi ini jelas merupakan satu ciptaan yang  lewat, bergabung dengan nama Arab terbitan. Oleh kerana ketiadaan alat muzik di Selatan India dan sekitarnya, merupakan satu pasangan reka bentuk yang mempunyai kaitan dengan Western clay-drums dan tympani. 

Secara keseluruhannya, semua pandangan yang berkaitan tabla disokong secara perbandingan dengan perkembangan mutakhir dalam muzik India utara. Bukti sejarah dipercayai meletakkan ciptaan bagi suatu alat itu dalam abad yang ke-18, dan pemain pertamanya boleh disahkan bagi dram ini adalah Ustad Sudhar Khan Delhi.

Kuil Muktesvara (abad ke-7 – ke-8) Dan Bhuranesvara (dan tiga kuil-kuil gua yang lain) Badari di Bombay (abad ke-6) mengandungi gambaran dram Puskara. Ahli-ahli muzik sering meletakkan dram Puskara lebih kecil dalam keadaan tegak (memanggil 'Alinga'), pada pangkuan mereka dan memainkan lebih daripada satu dram dalam satu masa.

Instrumen serantau yang sama termasuk Punjabi dukkar, Kashmiri dukra, duggi di timur Uttar Pradesh, dan mridangam (Persamaan selatan Northern pakhavaj), prinsip dram muzik orang India Selatan Carnatic. Dhol (dholak) timur Afghanistan adalah berkaitan dari segi pembinaan keduanya dan gaya bermain. Perbezaan utama tabla adalah pasangan dua jenis dram yang berbeza dimainkan oleh seorang pemain, manakala dukkar, dukra, dan duggi adalah pasangan dram yang sejenis dan mridangam dan dhol adalah permukaan berganda, dram berbentuk barrel.



Tatanama dan pembinaan


Dram yang lebih kecil, dimainkan dengan tangan secara dominan, kadang-kadang dipanggil Dayan (cahaya. "betul"; a.k.a. dāhina, siddha, chattū) tetapi panggilan yang betul adalah "tabla." Ia diperbuat daripada satu kepingan kon kebanyakannya jati dan rosewood dan dikorek lebih kurang separuh bagi jumlahnya kedalaman. Dram ditala kepada not-not yang khusus, biasanya sama ada dari segi nada bunyi, dominan atau subdominan kunci solo dan dilengkapkan dengan melodi lagu. Julat penalaan adalah terhad walaupun berbeza, dāyāñ-s dikeluarkan dalam saiz-saiz yang berbeza, setiap satu berlainan julat. Blok-blok kayu silinder, terkenal sebagai ghatta, sedang diselitkan di antara tali pengikat dan petala membenarkan ketegangan untuk di sesuaikan secara menegak. Talaan halus dicapai dengan ghatta dalam keadaan menegak pada bahagian bersirat di bahagian kepala menggunakan satu tukul kecil.

Dram yang lebih besar, dimainkan bersama pemain lain, adalah dipanggil bāyāñ (cahaya. "meninggalkan"; a.k.a. dagga, duggī, dhāsistem mā). Bāyāñ mempunyai satu nada bes lebih dalam lagi, kebanyakannya seperti saudara jauhnya, gendang cembung. Bāyāñ boleh dibuat daripada  mana-mana jenis bahan. Loyang adalah yang paling lazim, tembaga adalah lebih mahal, tetapi secara umumnya dihasilkan bagi yang terbaik, manakala aluminum dan keluli selalunya dijumpai dalam model tidak mahal. Kadangkala, kayu digunakan, terutama sekali dalam bāyāñs lama daripada Punjabi. Cakar juga digunakan, walaupun bukan disokong untuk ketahanan, ini secara umumnya is dijumpai dalam rantau Timur Laut Bengal.

Kedua-dua cangkerang atau bahagian atas dram adalah ditutup dengan satu kepala (atau puri) yang diperbuat daripada kulit kambing atau kulit lembu. Satu lingkaran luar kulit (keenar) dilapisi atas kulit utama dan digunakan untuk melapisi lagi beberapa bagi kesan yang semula jadi.  Dua kulit ini diikat bersama dengan satu penganyaman yang kompleks menggunakan tali tenun yang memberikan himpunan tenaga yang cukup bagi member ketegangan pada petala dram. Kepala dilekatkan pada petala dram dengan satu tali kulit diperbuat daripada kulit lembu atau unta diantara tali tenun pada kepala dan satu lagi gelang (diperbuat daripada tali pengikat yang sama bahan) diletakkan pada dasar dram.

Kepala bagi setiap gendang mempunyai satu dalam yang dipanggil Syahi (cahaya. "dakwat"; a.k.a. shāī atau gāb). Ini dibina menggunakan banyak lapisan daripada satu adunan pelekat yang diperbuat daripada kanji (beras atau gandum) dicampur dengan satu serbuk hitam bagi campuran asal. Pembinaan yang tepat dan pembentukan bagi kawasan ini adalah tanggungjawab untuk pengubahsuaian nada bunyi dram yang sebenar, mengakibatkan kejelasan nada dan pelbagai jenis kemungkinan nada unik untuk alat muzik ini. Kemahiran ini diperlukan bagi pembinaan dram yang terbaik pada bahagian ini kerana ia memerlukan pembinaan yang amat halus dan ia adalah perbazaan utama dari segi faktor dalam kualiti satu alatan tertentu.

Untuk kestabilan semasa bermain, setiap dram ditempatkan di atas satu bungkusan toroidan yang dipanggil chutta atau guddi, ia mengandungi serat tumbuhan atau satu lagi bahan mudah dibentuk bersalut pada kain.

0 comments:

Post a Comment

Santapan Rohani

"Hadis riwayat Anas bin Malik R.A., ia berkata :
Rasulullah S.A.W. bersabda : Di antara tanda-tanda hari kiamat ialah diangkatnya ilmu, munculnya kebodohan, banyak yang meminum arak, dan timbulnya perzinaan yang dilakukan secara terang-terangan. "

...Di MaNa KaMi, di SiTu D I A... © 2008. Blog design by Randomness